miércoles, 10 de junio de 2009

Iris


Iris


O lirio recibiu o seu nome de Iris, filla de Taumante e da Oceánida Electra, é a personificación do Arco da Vella, e a mensaxeira dos deuses, xunto con Mercurio, sobre todo de Xúpiter e Xuno. As súas irmás eran as Harpías, monstros alados femininos.
A etimoloxía do seu nome deriva do verbo "eire" (anunciar).

Na Iliada ten un importante papel. O seu nome serviu a Homero para designar tanto o arco (fenómeno atmosférico) como a personificación da deusa cuxo voo producía o fenómeno ao atravesar o ceo. "
Como caen as nubes de neve ou o xeada saraiba, a impulso do Bóreas, nacido do éter; tan rápida e apresurada voaba a lixeira Iris" Iliada, canto XV


Na Metamorfose, Ovidio no libro I, nos versos adicados ao Diluvio, di:
"A mensaxeira de Xuno, Iris, vestida de moitas cores, trae novas augas e leva alimento ás nubes." (Nuntia Iunonis varios induta colores concipit Iris aquas alimentaque nubibus adfert).
No libro IV (Ino e Atamante) di:
"Alegre volve Xuno, e ao disporse a entrar no ceo purificouna con frescas augas a Taumantiada Iris." (Laeta redit Iuno; quam caelum intrare parantem roratis lustravit aquis Thaumantias Iris).

A deusa transportaba as almas das mulleres ao mundo subterráneo. Por iso o lirio utilizábase para ornamentar as tumbas.
Luís VII adoptou o lirio no seu emblema durante as cruzadas, de xeito tal que o seu nome foi evolucionando de "flor de Luís" a "flor de lis", cuxas tres follas foron logo símbolo da verdade, a sabedoría e o valor.


Porque de ti se viron adorados,
teño un vaso de lirios xuvenís:
uns visten pureza de marfís;
os outros veludos afelpados.
Flores que senten, cálices alados
que semellan ter soños sutís,
son os lirios, xa brancos e xentís,
xa como cardeais coagulados.
Cando a morte volva un ámbar de ouro
as túas longas mans de ilusión que adoro,
irei lirios nelas a tecerche.
E mesturarán os seus talos quebradizos
cos seus dedos cruzados e pallizos,
que finxirán os lirios da morte!

Salvador Rueda


3 comentarios:

Tere dijo...

Ahora comprendo por qué se les llama arpías a ciertas mujeres.
Ayer pensé en tí por ese gusto hacia el mundo clásico greco-romano y por la manera de comentar el Arte,paso por tu otro blog siempre,pero no sé ni qué decir,a tus casitas se viene a aprender y se queda una con la boca abierta,nos recuerdas las nociones breves que nos dieron en los estudios y nos enseñas otra manera de ver lo clásico.
No era nada simpático traducir del latín toda la historia de Roma,lo de los ejércitos,la casa,etc o del griego lo de la civilización griega,a mí se me daban bien,pero no era divertido,era un trabajo de clase,en COU elegí como optativa Historia del Arte y disfruté mucho.
Me fuí por las ramas,me acordé de tí porque se debatía en la radio sobre la Religión/Historia de las Religiones/Arte y Religión y cómo la falta de preparación de los alumnos en la Historia Sagrada se nota hasta en las clases de Arte,ya que no entienden ni la Última Cena,puesto que en lugar de Religión le dan tipo Catequesis o adoctrinamiento.
A mí me gustaba especialmente la historia de Creta y Babilonia.
Besos

Isabel Romana dijo...

Me gusta la Iris mensajera de Juno y me gusta la flor, tan extrañamente bella. De Iris recuerdo que recogió el último aliento de la reina Dido, según nos contó Virgilio. Desconocía, en cambio, que fuera la flor de Luis. Y me voy a dormir tan contenta, sabiendo una cosa más. Besitos.

PD. por cierto, ¿por qué no me mandas algún primer plano de tu gatita? Me encantaría ilustrar con ella alguna de mis crónicas gatunas. Por si te apetece, te dejo mi e-mail:
ibarchico@hotmail.com

Rita dijo...

Hola Dilaida, vengo mucho por aqui pero a veces no te comento porque no entiendo bien tu lengua, adivino algunas cosas y por ellas y por tus imagenes, se que es hermoso, como hermosa es tu comunidad, esa que tengo que visitar en un día que espero no muy lejano, gracias por venir a mi blog y gracias por tus palabras. Un beso querida amiga