lunes, 8 de marzo de 2010

Filomena Dato unha feminista do século XIX


Filomena Dato Muruais naceu en Ourense no ano 1856 morreu na Coruña en 1929.
Foi unha das escritoras máis significativas da denominada literatura feminista da segunda metade do século XIX, non só pola amplitude da súa obra en lingua galega, senón tamén pola súa faceta como oradora en varios foros en defensa das mulleres. Galiza e a muller son temas recorrentes na obra da autora ourensá. A súa carreira literaria comezou en 1891 coa publicación do libro Follatos. Trátase dun conxunto de corenta e cinco poemas, integramente en galego. Esta obra comeza co texto "Defensa das mulleres"—exactamente o mesmo título que o Discurso XVI do Teatro Crítico e Universal (1726-1740) do P. Feixóo—, onde a autora desmonta os tópicos máis frecuentes na súa época sobre as mulleres, recorrendo a figuras como María Pita ou Rosalía de Castro. En 1887 gañou con esta composición o certame de poesía 'Cidade de Ourense' na honra do Padre Feixóo. A súa é unha poesía romántica, descritiva, popular. Na década dos oitenta Filomena Dato converteuse non só nunha poeta profusamente premiada senón, e sobre todo, nunha das voces máis sobranceiras do feminismo galeguista de entre séculos. De feito é a segunda escritora, logo de Rosalía, que publica un libro en galego no século XIX. O seu era un feminismo católico e "racional", como diría Sara Ínsua, ben diferente do feminismo radical e masculino que caracterizaba ás sufraxistas inglesas contemporáneas. Pero, iso si, nos seus escritos e nos seus discursos constátase o protagonismo das mulleres, especialmente das que pertencían ás clases populares, sobre as que escribiu diversos cadros en verso e prosa salientando as súas calidades e a súa difícil situación. Colaborou en diversos xornais como El Heraldo Gallego, Galicia recreativa ou o Álbum literario, onde atopamos numerosas composicións da autora. En 1906, ano da fundación da RAG, foi nomeada académica correspondente xunto con outras literatas contemporáneas como Carmen Beceiro, Emilia Calé, Sofía Casanova, Sarah Lorenzana, Clara Corral Aller...



NEVE (Eu púxena en galego normativo)
Por branca nevada
os campos cubertos


parecen desertos,

tan sós están.

Pobriña da alma
que está máis deserta
de neve cuberta

de inverno e verán!

A neve dos campos
o sol a derrete
e ás veces promete


cosecha mellor,

que baixo da saba
que tanto branquexa

o xérmen latexa



de novo verdor.


A neve da dubida


que cae sobre o peito,

matando de a feito


os xermes vai,

e as santas crenzas
xa nunca florecen,
xamais reverdecen

na alma en que caen
.


Bibliografia: http://bvg.udc.es/ficha_autor.jsp?id=FilDato+1&alias=Filomena+Dato+Muruais&solapa=obras


Versión en castelán

Filomena Dato Muruais nació en Ourense en el año 1856 murió en la Coruña en 1929.

Fue una de las escritoras más significativas de la literatura feminista de la segunda mitad del siglo XIX, no sólo por la amplitud denominada de su obra en lengua gallega, sino también por su faceta como oradora en varios foros en defensa de las mujeres. Galicia y la mujer son temas recurrentes en la obra de la autora ourensana. Su carrera literaria comenzó en 1891 con la publicación del libro Follatos. Se trata de un conjunto de cuarenta y cinco poemas, íntegramente en gallego. Esta obra comienza con el texto "Defensa de las mujeres" -exactamente el mismo título que el Discurso XVI del Teatro Crítico y Universal (1726-1740) del P. Feijóo- donde la autora desmonta los tópicos más frecuentes en su época sobre las mujeres, recurriendo a figuras como María Pita o Rosalía de Castro. En 1887 ganó con esta composición el certamen de poesía 'Ciudad de Ourense' en honra del Padre Feijóo.

La suya es una poesía romántica, descriptiva, popular. En la década de los ochenta, Filomena Dato se convirtió no sólo en una poetisa profusamente premiada sino, y sobre todo, en una de las voces más singulares del feminismo galleguista de entre siglos. De hecho es la segunda escritora, después de Rosalía, que publica un libro en gallego en el siglo XIX. El suyo era un feminismo católico y "racional", como diría Sara Ínsua, bien diferente del feminismo radical y masculino que caracterizaba a las sufragistas inglesas contemporáneas. Pero, eso sí, en sus escritos y en sus discursos se constata el protagonismo de las mujeres, especialmente de las que pertenecían a las clases populares, sobre las que escribió diversos cuadros en verso y prosa destacando sus cualidades y su difícil situación. Colaboró en diversos periódicos como El Heraldo Gallego, Galicia recreativa o el Álbum literario, donde encontramos numerosas composiciones de la autora. En 1906, año de la fundación de la RAG, fue nominada académica corresponsal junto con otras literatas contemporáneas como Carmen Beceiro, Emilia Calé, Sofía Casanova, Sarah Lorenzana, Clara Corral Aller...


NIEVE

Por blanca nevada

los campos cubiertos

parecen desiertos,

tan solos están.

¡Pobrecita del alma

que está más desierta

de nieve cubierta


de invierno y verano!


La nieve de los campos


el sol la derrite

y a veces promete

cosecha mejor,

que bajo la sábana

que tanto blanquea


el germen late

de nuevo verdor.

La nieve de la duda

que cae sobre el pecho,

matando todo seguido

los gérmenes va,

y las santas creencias


ya nunca florecen,

jamás reverdecen

en el alma en que caen.



6 comentarios:

AROBOS dijo...

La Historia esta llena de mujeres como ella que han ido construyendo pacientemente los cimientos de la recuperación de la dignidad de la mujer. La situación actual de la mujer, aún con las injusticias que aún quedan por eliminar, no se explica sin mujeres como esta.

RAFAEL LIZARAZO dijo...

Hola, Dilaida:

Son las mujeres como Ella, dignas de admirar y de imitar en su ejemplo de lucha y tesón.

Bello el poema, la nieve en el alma nos llena de congojas.

¡Feliz día, Mujer!

Abrazos.

Mercedes dijo...

Me alegro de haber conocido a Filomena Dato, y en un día como este. Bonito poema, que demuestra la sensibilidad de esta escritora gallega.
Un abrazo.

RGAlmazán dijo...

Desconocía a esta poeta. Una mujer adelantada a su tiempo y que se rebeló frente al machismo totalitario de la época.
Bicos.

Salud y República

Txema dijo...

Reconozco mi ignorancia. Así que doblemente interesante tu artículo.

Besos

Isabel Martínez dijo...

Dilaida, no tenía conocimiento de esta mujer, Filomena Dato.
Con tus datos, ya me hago una idea, así como con el poema. Un gesto muy significativo el sacarla en el día de ayer.
Bicos.