domingo, 21 de agosto de 2011

Relendo a Unamuno




Hoxe espertei pensando na obra de Unamuno "San Manuel Bueno, mártir", unha das obras literarias que máis me marcou. Hai moitos anos que a lin por vez primeira, pero dende aquela, volvín moitas veces.

A inmortalidade e a fe son o tema da novela, as grandes obsesións do autor. Pero exponse como a alternativa entre unha verdade tráxica e unha felicidade ilusoria.


"... cando volviamos para a casa, vimos unha moza, unha cabreira, que moi tesa sobre un alto na aba da montaña, á vista do lago estaba a cantar cunha voz máis fresca que as augas deste. Don Manuel detívome, e sinalándome, dixo: "Mira parece como se rematara o tempo, como se a moza estivera aí sempre, e como está, e cantando como está, e cando empezou a miña conciencia, como estará cando se me acabe. Esa moza forma parte, coas rochas, as nubes, as árbores, as augas, da Natureza e non da Historia"

"... Déixaos! É tan difícil facelos comprender onde acaba a crenza ortodoxa e onde comeza a superstición! E máis para nós. Déixaos, pois, mentres, consólanse. Vale máis que o crean todo, aínda que sexan cousas contraditorias entre si, a non que non crean nada. Iso de que o que cre demais acaba por non crer nada, é cousa de protestantes. Non protestemos. A protesta mata o contento."




Versión en castelán


Hoy desperté pensando en la obra de Unamuno "San Manuel Bueno, martir", una de las obras literarias que más me marcó. Hace muchos años que la leí por vez primera, pero desde entonces, volví muchas veces.

La inmortalidad y la fe son el tema de la novela, las grandes obsesiones del autor. Pero se exponen cómo la alternativa entre una verdad trágica y una felicidad ilusoria.


"..
. cuando volvíamos para la casa, vimos una chica, una pastora, que muy tiesa sobre un picacho en la falda de la montaña, a la vista del lago estaba cantando con una voz más fresca que las aguas de este. Don Manuel me detuvo, y señalándome, dijo: "Mira parece como se hubiera acabado el tiempo, como si la joven hubiera estado ahí siempre, y como está, y cantando como está, y cuando empezó mi conciencia, como estará cuando se me acabe. Esa chica forma parte, con las rocas, las nubes, los árboles, las aguas, de la Naturaleza y no de la Historia"

"... ¡Déjalos! ¡Es tan difícil hacerlos comprender dónde acaba la creencia ortodoxa y dónde empieza la superstición! Y más para nosotros. Déjalos, pues, mientras, se consuelan. Vale más que lo crean todo, aun cosas contradictorias entre sí, a no que no crean nada. Eso de que el que cree demasiado acaba por no creer nada, es cosa de protestantes.
No protestemos. La protesta mata el contento."

12 comentarios:

emejota dijo...

San Manuel Bueno Martir me marcó igual que a tí y Unamuno quizás lo he considerado mi primer maestro verdadero. En fin, eso, que ahí andamos y que..... que preciosidad de Alicia ;). ¡Envidia sana, un bebé en casa! Es tan emocionante. Beso.

Txema dijo...

Unamuno era un personaje muy especial y en sus novelas salen a relucir todas y cada una de sus contradicciones, que no eran pocas, por cierto.

Bicos

Felipe dijo...

Unamauno era un excéntrico total con rasgos de fina inteligencia.

Bicos

ARO dijo...

Leí a Unamuno, varias obras suyas, incluida esta a la que te refieres, siendo muy joven, demasiado joven para leer a un escritor con tan fuerte personalidad. Me dejó marcado.

Isabel Martínez Barquero dijo...

Estupendo el fragmento de Unamuno, Dilaida.
Leí a este autor siendo joven. Una gran personalidad la suya y mucha profundidad en sus escritos.
Besos mañaneros.

mariajesusparadela dijo...

Curiosamente, onte lin un poema de Unamuno (xa, xa sei)...

mariajesusparadela dijo...

Por certo, teño unha teoría que ando expoñendo por ahí: a Iglesia está afeita á loita e en ela sempre se mantén (mira para a historia)...o día que non lle fagamos caso ningún esmorece por si mesma.
Claro que, é unha teoría...

Concha López Fernández dijo...

Unamuno marcou unha época na miña xuventude, pero hoxe en día non me di demasiado. Aínda así, admiro a súa maneira de expoñer o pensmento.

zeltia dijo...

pois eu, algo avergoñada, recoñezo que, a pesar de telo moitas veces nas miñas mans, non cheguei a ler esta obra.

Aldabra dijo...

Imposible que olvide este libro. Foi o primer exame que suspendín na miña vida. Foi en Cou, en Literatura. Tivéramos que ler o libro e o exame ía de eso. O meu exame estaba aprobado pero o profesor suspendeume porque se me ocorreu acentuar a fé... Imaxínate, todo o folio con circuliños vermellos.

¡Que vergoña!

Eu nunca voltei lelo desde aquela.

biquiños,

Encarni dijo...

Yo solo leí de Unamuno la novela 'Niebla' hace ya muchos años, y me gustó su manera de enfocar los temas que planteaba.

Luego he leido cosas sueltas sobre él. Y... lo mismo releo.

Un abrazo.

Maripaz Brugos dijo...

He leido poco desgraciadamente, pero nunca es tarde,estoy en ello...
Bicos